چقدر فناوری شارژ سریع را می‌شناسید؟

حتما تا به امروز اصطلاح شارژ سریع (Quick Charge یا Fast Charge) به گوش شما خورده است. برداشت بسیاری از ما از این تکنولوژی این است که گوشی یا دستگاه مجهز به این تکنولوژی سریع‌تر شارژ می‌شود. اما موضوع به این سادگی‌ها هم نیست.

شارژ سریع استانداردها و سازوکارهای مختلفی دارد و با افزایش بهره‌گیری از این تکنولوژی، شناخت آن‌ها امری ضروری است.

فناوری شارژ سریع چگونه عمل می‌کند؟

به زبان ساده می‌توان گفت در فناوری شارژ سریع، شدت جریان الکتریکی ارسال شده به باتری افزایش می‌یابد. در نتیجه فرآیند شارژ دستگاه در مدت زمان کمتری انجام می‌گیرد.

اساس کار شارژ سریع این است که توان الکتریکی را افزایش می‌دهد، تا فرآیند شارژ سریع‌تر صورت گیرد. توان الکتریکی نیز حاصل ولتاژ در جریان است. پس با افزایش ولتاژ یا شدت جریان می‌توانیم به توان دلخواه برسیم و دستگاه را با سرعت بیشتری شارژ کنیم.

برای بهره بردن از تکنولوژی شارژ سریع لازم است که شارژر و گوشی شما به این فناوری مجهز شده باشد. بنابراین تنها با خرید یک شارژر فست شارژ نمی‌توانید انتظار داشته باشید، گوشی شما سریع‌تر شارژ شود.

نکته مهم دیگر اینکه اگر قرار باشد دستگاه شما از صفر تا صددرصد با سرعت زیاد و یکسان شارژ شود، به باتری گوشی فشار زیادی وارد خواهد شد. بنابراین تکنولوژی شارژ سریع باتری را تا درصدی مشخص (60 یا 70 درصد) به صورت سریع شارژ خواهد کرد و بعد از آن سرعت شارژ به تناوب کاهش پیدا خواهد کرد، تا باتری آسیب نبیند.

استانداردهای شارژ سریع

استاندار شارژ سریع کوالکام (Qualcomm)

یکی از اولین شرکت‌هایی که استاندارد شارژ سریع را به بازار معرفی کرد، شرکت کوالکام است. Quick Charge تکنولوژی شارژ سریع کمپانی کوالکام است، که روی گوشی‌هایی با تراشه‌ اسنپدراگون ارائه می‌شود.

محبوبیت این تکنولوژی موجب شده تا بسیاری از تجهیزات شارژ تولید شده توسط برندهای مختلف مانند پاوربانک‌ها و شارژ های دیواری از این تکنولوژی پشتیبانی کنند.

شارژ سریع کوالکام

 Quick Charge 5 آخرین نسخه تکنولوژی شارژ سریع کوآلکام است. این شرکت ادعا کرده که با بهره گیری از این تکنولوژی در عرض 5 دقیقه می‌توانیم گوشی خود را تا 50 درصد شارژ کنیم.

دستگاه‌های مجهز به Quick Charge 4 و نسخه های جدیدتر، با شارژرهای پاوردلیوری نیز سازگار هستند. اما نسخه‌های قدیمی‌تر فقط با تجهیزات شارژ سازگار با کوئیک شارژ سازگار هستند.

استاندارد USB Power Delivery

پاور دلیوری (USB-PD) یکی از متداول‌ترین تکنولوژی‌های فست شارژ است. این تکنولوژی توسط انجمن به‌کارگیرندگان USB  معرفی شد و می‌توان در تمام دستگاه های مجهز به این درگاه از آن بهره برد.

امکان شارژ با توان 100 وات با تکنولوژی USB Power Delivery محقق شده است.

 جهت انتقال شارژ در دستگاه‌های مجهز به تکنولوژی پاوردلیوری دو سویه است. به عبارتی می‌توانید از پاور‌بانک خود برای شارژ کردن لپ‌تاپ استفاده کنید، و به طور همزمان، از لپ‌تاپ برای شارژ کردن گوشی موبایل خود استفاده کنید و در ادامه می‌توانید از گوشی برای شارژ هدفون بلوتوث استفاده کنید!

اپل در برخی از گوشی‌ها و  مک‌بوک‌های خود و همچنین گوگل در گوشی‌های سری پیکسل از این تکنولوژی بهره برده است.

استانداردهای دیگر

استاندارد Oppo VOOC

استاندارد VOOC در سال 2014 توسط شرکت اوپو معرفی شد. این استاندارد درحال حاضر توسط شرکت وان پلاس و با نام Dash Charge و Warp Charge مورد استفاده قرار می‌گیرد. این استاندارد از سایر استانداردهای شارژ سریع، اختصاصی‌تر است. به طوری که تنها با آداپتورها و کابل مخصوص که به همراه گوشی‌های سازگار ارائه می‌شود، قابل استفاده است.

استاندارد Huawei Supercharge

سوپرشارژر استاندارد شارژ سریع شرکت هوآوی است. برخلاف استاندارد Dash، استاندارد سوپرشارژ با وسایل شارژ ساخته شده با فناوری پاوردلیوری نیز سازگار است.

استاندارد Samsung Adaptive Fast Charging

Adaptive Fast Charging تکنولوژی انحصاری گوشی‌های سامسونگ است. این تکنولوژی با چیپست اکسینوس سازگار است.

استانداردهای دیگری نظیرTurbo Power شرکت موتورولا، Pump Express شرکت مدیاتک و … وجود دارد. که هرکدام ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارند.

نتیجه‌گیری

نکته‌ی حائز اهمیت در مورد تکنولوژی شارژ سریع این است که بدانید در دستگاه شما از چه تکنولوژی استفاده شده است، تا در هنگام خرید لوازم‌جانبی با محصولاتی که تهیه می‌کنید، سازگار باشد.

5/5 - (1 امتیاز)
تیم تحریریه فونر
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.