لوگوی فونر

مقایسه اسپیکر سونی با JBL؛ بهترین برند اسپیکر کدام است؟

مقایسه اسپیکر سونی که در سمت راست تصویر با اسپیکر JBL که در سمت چپ تصویر قرار دارد.


انتخاب یک برند اسپیکر از بین سونی (Sony) و جی بی ال (JBL) که هر دو جزو بهترین و باکیفیت‌ترین برندهای این بازار شناخته می‌شوند، واقعا کار دشواری است. هر دوی این برندها، غول دنیای صدا و لوازم صوتی هستند که مدل‌های متنوعی را هم تولید می‌کنند. مقاله ما با ارائه یک راهنمای جامع و کامل در طراحی، عملکرد، باتری و سایر جنبه‌ها، به شما در حل این معما کمک می‌کند تا بتوانید از بین اسپیکر سونی و اسپیکر JBL برند مناسب برای خود را پیدا کنید.

تاریخچه اسپیکرهای سونی و JBL

گروهی از دوستان که دور هم جمع شده و با اسپیکر سونی موسیقی گوش می‌کنند.
سونی و JBL کار خود را تقریبا همزمان شروع کردند.

پیش از آنکه به مقایسه اسپیکر سونی و اسپیکر JBL بپردازیم، داستان ورود آن‌ها به این بازار را بررسی می‌کنیم تا ببینیم چطور شکل گرفته‌اند. JBL (مخفف James Bullough Lansing) یکی از شناخته‌شده‌ترین تولیدکنندگان اسپیکر و دستگاه‌های صوتی حرفه‌ای است. این شرکت در سال ۱۹۴۶ راه‌اندازی شد و در ابتدا، تحت عنوان Lansing Manufacturing Company فعالیت می‌کرد.

در سال ۱۹۴۹ اسم آن به JBL تغییر کرد و از این طریق، روی ساخت اسپیکرهای حرفه‌ای برای صنعت موسیقی، تئاترها و استودیوهای ضبط تمرکز کرد. در سال ۱۹۵۵ اسپیکر D130 این برند در کانون توجه بازار جهانی قرار گرفت. جی بی ال به عنوان یک برند، نشان‌دهنده فناوری پیشرفته و طراحی خیره‌کننده است که به این شرکت اجازه داد تا جایگاه شایسته توجهی در صنعت محصولات سمعی و بصری به دست آورد.

Sony که در سال ۱۹۴۶ تاسیس شد، هدف خود را روی ساخت رادیو گذاشت و به این شکل، راه خود را برای تولید اسپیکرهای خانگی و تجاری در دهه ۱۹۶۰ هموار کرد تا امروز به عنوان یکی از بهترین برندها در دنیای لوازم صوتی به رسمیت شناخته شود. این برند با ساخت اسپیکرهای دارای صدای باکیفیت، طراحی شیک و لوکس و مجهز به جدیدترین فناوری‌های پیشرفته، اسپیکرهای بلوتوث و بی‌سیم مختلفی را تولید و عرضه کرده است.

مقایسه اسپیکر سونی و JBL از نظر طراحی

چند مدل مختلف از اسپیکر JBL
اگرچه طراحی تا حد زیادی سلیقه‌ای است، اما می‌توان جی بی ال و سونی را از نظر کیفیت ساخت با هم مقایسه کرد.

طراحی نقش محوری و اساسی در یک اسپیکر ایفا می‌کند. در جدول زیر می‌توانید مقایسه اسپیکر سونی و JBL را با تمرکز بر ویژگی‌های ظاهری آن‌ها مشاهده کنید:

ویژگیاسپیکر JBLاسپیکر سونی
تنوع طراحی :
تنوع طراحیکاربردی و قابل حملزیبا و متنوع
کیفیت ساخت :
کیفیت ساختمقاوم و بادوام برای استفاده در فضای باززیبا و لوکس
قابل حمل بودن :
قابل حمل بودنجمع و جور با امکان حمل آسانمتنوع در مدل‌های مختلف
تنوع رنگی :
تنوع رنگی

دارای رنگ‌های متنوع و جذاب

تنوع رنگ کم‌تر

رابط کاربری
رابط کاربریساده با کنترل آسانرابط بصری با کنترل‌های لمسی

در رابطه با طراحی اسپیکرهای این دو برند، می‌توان گفت JBL در ساخت اسپیکرهای مقاوم با قابلیت استفاده در فضاهای باز عالی است و ترکیبی از دوام بالا به همراه تنوع رنگ را ارائه می‌کند. از سوی دیگر، Sony مسیری را در پیش گرفته که زیبایی و لوکس بودن را با تنوع بالای طراحی در هم آمیخته و تقریبا برای هر محیطی در فضاهای داخلی یک مدل مناسب ارائه می‌دهد.

این تضاد آشکار در زبان و فلسفه طراحی اسپیکر سونی و JBL، پاسخگوی نیازهای مختلف مشتریان و مصرف‌کنندگان است تا هر فرد بسته به سلیقه و ترجیح خود، طراحی مناسب را انتخاب کند.

تفاوت کیفیت صدای اسپیکر JBL و سونی

یک خانم که اسپیکر سونی مدل ULT FIELD 1 دارد و در حال تست کیفیت صدای است.
از نظر کیفیت صدا، هر دو برند Sony و JBL حداقل در یکی از زمینه‌ها بهتر از رقیب خود عمل می‌کند.

کیفیت صدا یا عملکرد یک اسپیکر، یکی از جنبه‌هایی است که باید بین مدل‌های مختلف مقایسه شود تا تصویر شفاف‌تری به دست بیاوریم. اما به طور کلی، اگر بخواهیم یک مقایسه بین این دو برند انجام دهیم، مشاهده می‌کنیم که JBL با ارائه یک صدای واضح، شفاف و برجسته، به راحتی قادر است یک اتاق و حتی فضاهای بیرونی را پوشش دهد. صدای اسپیکرهای جی بی ال به طرز چشمگیری متعادل است و تاکید زیادی بر وضوح صدا در تمامی ژانرهای موسیقی دارد.

این در حالی است که اسپیکرهای Sony معمولا به خوبی صدا را تفکیک می‌کنند و به طور کلی، تجربه شنیداری دقیق‌تری ارائه می‌دهند. Sony با استفاده از ویژگی‌هایی نظیر Extra Bass، صداهای عمیقی به ارمغان می‌آورد که برای دوستداران موسیقی بسیار لذت‌بخش است. اپلیکیشن اسپیکرهای سونی، ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد مختلفی برای شخصی‌سازی صدا در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا بتوانند تنظیمات صوتی مورد علاقه خود را تا دستیابی به بهترین جزئیات، تغییر دهند.

فرق اسپیکر سونی و JBL در قابلیت‌ها و اتصالات

اسپیکر مدل ULT Field ۱ از برند سونی
بلوتوث، اتصال به وای فای، درگاه‌ها و اتصالات چندگانه و ضد آب بودن برخی از قابلیت‌های اسپیکرهای باکیفیت است.

هر دو برند Sony و JBL طیف گسترده‌ای از اسپیکر با قابلیت‌ها و اتصالات مختلف را ارائه می‌کنند که شما می‌توانید بسته به نیازها و اولویت‌هایتان یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. در ادامه، رایج‌ترین قابلیت‌ها و اتصالاتی که باید در یک اسپیکر مدرن و امروزی وجود داشته باشد را نام می‌بریم.

  • بلوتوث: به شما امکان می‌دهد بدون نیاز به کابل از طریق تلفن هوشمند، تبلت یا رایانه خود موسیقی گوش دهید.
  • Wi-Fi: از طریق آن می‌توانید به خدمات پخش موسیقی مانند Spotify و Apple Music به طور مستقیم از طریق خود اسپیکر دسترسی داشته باشید.
  • اتصالات چندگانه: اسپیکرهای باکیفیت، معمولا دارای چندین ورودی مانند AUX و USB هستند که به شما امکان می‌دهند دستگاه‌های مختلف خود را به اسپیکر متصل کنید.
  • میکروفون داخلی: برخی از اسپیکرها دارای میکروفون داخلی هستند که می‌توانید از آن‌ها برای اجرا یا استفاده از دستیارهای صوتی مانند Alexa یا Google Assistant استفاده کنید.
  • نورپردازی: اسپیکرهای رده بالاتر، دارای افکت‌های نوری مختلفی هستند که به ایجاد یک فضای جذاب و ریتمیک کمک می‌کند.
  • قابلیت ضد آب: اگر زیاد اهل گشت و گذار هستید، باید این ویژگی را به عنوان یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های اسپیکر در نظر داشته باشید.

تکنولوژی‌های صوتی مورد استفاده در اسپیکرهای سونی و JBL

 اسپیکر جی بی ال که مقدار کمی از آن در ماسه‌های لب ساحل فرو رفته
سونی و JBL از فناوری‌های صوتی اختصاصی خود استفاده می‌کنند.

هر دو برند سونی و JBL از طیف گسترده‌ای از تکنولوژی‌های صوتی در اسپیکرهای خود استفاده می‌کنند تا به شما تجربه صوتی باکیفیت و لذت‌بخش ارائه دهند.

تکنولوژی‌های صوتی Sony

  • ClearAudio+: تکنولوژی اختصاصی Sony است که با تجزیه و تحلیل هوشمندانه محتوا، صدا را به طور خودکار تنظیم می‌کند و جزئیات و وضوح را در هر فرکانس ارتقاء می‌دهد.
  • Extra Bass: با تقویت فرکانس‌های پایین، بیس قدرتمند و عمیقی را ارائه می‌دهد که برای موسیقی‌های ریتمیک و هیجان‌انگیز ایده‌آل است.
  • Live Sound: با ایجاد فضای سه‌بعدی، تجربه صوتی فراگیر و زنده را شبیه‌سازی می‌کند که انگار در کنسرت یا استودیو حضور دارید.
  • High-Resolution Audio: سونی از فرمت‌های صوتی با وضوح بالا مانند FLAC و LDAC پشتیبانی می‌کند که جزئیات و ظرافت‌های بیشتری را در موسیقی ارائه می‌دهند.
  • DSEE (Digital Sound Enhancement Engine): این تکنولوژی با ارتقای کیفیت فایل‌های فشرده، جزئیات از دست رفته را بازیابی می‌کند و صدایی واضح‌تر و شفاف‌تر ارائه می‌دهد.

تکنولوژی‌های صوتی JBL

  • Bass Boostمشابه فناوری ClearAudio+ است که در اسپیکرهای سونی وجود دارد و فرکانس‌های پایین را تقویت می‌کند تا بیس قدرتمندی ارائه دهد.
  • JBL SoundConnect: این تکنولوژی به شما امکان می‌دهد تا به طور همزمان چند اسپیکر جی بی ال را به یکدیگر متصل کنید و صدایی فراگیر و هماهنگ را در محیط خود ایجاد نمایید.
  • JBL Connect+: نسخه پیشرفته‌تر JBL SoundConnect است که امکانات بیشتری مانند پخش موسیقی به صورت همزمان از چند دستگاه را فراهم می‌کند.
  • JBL PureBass: با ارائه بیسی عمیق و دقیق، تجربه صوتی قدرتمندی را برای شما رقم می‌زند.
  • JBL PartyBoost: با همگام‌سازی نورپردازی و افکت‌های صوتی اسپیکرهای جی بی ال،‌ شور و هیجان مهمانی‌ها را دوچندان می‌کند.

در نهایت، می‌توان گفت Sony در زمینه توسعه تکنولوژی‌های صوتی پیشرفته و نوآورانه، عملکرد بهتری از JBL دارد. این برند از طیف گسترده‌تری از تکنولوژی‌ها برای ارتقای کیفیت صدا در فرکانس‌های مختلف استفاده می‌کند، در حالی که جی بی ال بیشتر روی ارائه تجربه صوتی فراگیر تمرکز دارد.

مقایسه اسپیکر JBL و سونی از نظر باتری

 دو اسپیکر کوچک جی بی ال و سونی کنار هم
محدوده شارژدهی اسپیکرهای جی بی ال و سونی چیزی حدود ۱۰ تا ۲۴ ساعت است.

عمر باتری، یکی دیگر از عواملی است که باید بین مدل‌های مختلف مقایسه شود تا در تصمیم‌گیری به ما کمک کند. این ویژگی، بسته به عوامل مختلفی مانند حجم صدا، نوع اتصال و میزان استفاده کاربر از قابلیت‌های آن، متغیر است. 

برای اینکه تصویر شفاف‌تری از این ویژگی پیدا کنید، عمر باتری برخی از مدل‌های محبوب اسپیکر JBL و سونی را با هم مقایسه می‌کنیم.

مدلبرندحداکثر عمر باتری
Charge ۵JBL۲۰ ساعت
SRS-XB43سونی۲۴ ساعت
Flip ۶JBL۱۲ ساعت
SRS-XB23سونی۱۰ ساعت
Boombox 2JBL۲۴ ساعت
MHC-V13سونی۱۴ ساعت

به طور متوسط، اسپیکرهای JBL ​​عمر باتری بیشتری نسبت به اسپیکرهای سونی دارند. این امر به دلیل استفاده از باتری‌های با ظرفیت بالاتر و مصرف برق کم‌تر در اسپیکرهای جی بی ال است.

مقایسه قیمت اسپیکر JBL و سونی

دو اسپیکر جی بی ال و سونی روی یک میز چوبی کنار هم
اگر محدودیت بودجه دارید، جی بی ال گزینه بهتری برای شما است.

قیمت اسپیکرهای مختلف Sony و JBL با هم تفاوت دارد. هر دوی این برندها مدل‌های متنوع با قیمت‌های مختلف روانه بازار کرده‌اند که می‌توانید بسته به بودجه خود، یکی از آن‌ها را انتخاب نمایید. قیمت یک اسپیکر به نوع آن، قابلیت‌ها و اتصالات، کیفیت و عوامل مختلف دیگری بستگی دارد. به عنوان مثال، اسپیکرهای قابل حمل قیمت پایین‌تری نسبت به اسپیکرهای خانگی دارند.

خود اسپیکرهای خانگی و قابل حمل هم در مدل‌های متنوعی عرضه می‌شوند که هر یک از آن‌ها بسته به کیفیت صدا و قابلیت‌های خود، قیمت متفاوتی دارند. همچنین، هر چه اتصالات داخلی و قابلیت‌های یک اسپیکر بیشتر باشد، قیمت آن هم بالاتر می‌رود. با همه این تفاسیر اگر به طور کلی نگاه کنیم، اسپیکرهای سونی به دلیل محبوبیت و شهرت بالاتر، قیمت بالاتری نسبت به اسپیکرهای JBL دارند.

مزایا و معایب اسپیکرهای سونی

اسپیکر بلوتوثی کوچک سونی
در بازار اسپیکر، سونی به عنوان یک برند باکیفیت، رده بالا و نسبتا گران شناخته می‌شود.

در رابطه با مزایا و معایب اسپیکر سونی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مزایا و معایب اسپیکرهای JBL

 اسپیکر JBL روی یک تخته سنگ لب دریا
در بازار اسپیکر، جی بی ال به عنوان یک برند مقرون‌به‌صرفه با کیفیت بالا شناخته می‌شود.

مزایا و معایب اسپیکر JBL به شرح زیر است:

کلام آخر

در این مقاله، به بررسی و مقایسه اسپیکرهای سونی و جی بی ال از نظر قابلیت‌ها، اتصالات، کیفیت صدا، قیمت، تکنولوژی‌های صوتی و طراحی پرداختیم. هر دو برند Sony و JBL اسپیکرهای باکیفیت با صدای عالی تولید می‌کنند. با این حال، سونی در ارائه جزئیات دقیق و وضوح صدا برتری دارد، در حالی که JBL به دلیل بیس قدرتمند و تجربه صوتی فراگیر شناخته شده است.

طراحی، یک امر سلیقه‌ای است. اسپیکر سونی ظاهری لوکس‌تر دارد و قیمت آن هم کمی بیشتر است. در حالی که اسپیکر JBL بیشتر به دلیل جمع و جور و قابل حمل بودن شناخته می‌شود. از نظر باتری و شارژدهی نیز اسپیکرهای جی بی ال ​​عمر باتری بیشتری نسبت به اسپیکرهای Sony دارند. هر دوی این برندها از فناوری‌های صوتی اختصاصی خودشان در محصولات خود استفاده می‌کنند.

برندکیفیت صدای عالیطراحی باکیفیتشارژدهی طولانیقیمت مناسب
سونی :
JBL :

سوالات متداول در مورد مقایسه اسپیکر سونی و JBL

اسپیکر سونی بهتر است یا اسپیکر JBL؟

پاسخ این سوال به ترجیحات، نیازها، اولویت‌ها و بودجه شما بستگی دارد. هر دو برند مدل‌های زیادی با کیفیت صدا و قابلیت‌های مختلف دارند که بسته به عوامل ذکر شده، می‌توانید یکی از آن‌ها را برای خود انتخاب کنید.

کدام برند، Sony یا JBL، کیفیت صدای بهتری دارد؟

پاسخ به این سوال به سلیقه و اولویت شما بستگی دارد. به طور کلی، سونی در ارائه جزئیات دقیق و وضوح صدا برتری دارد، در حالی که JBL به دلیل بیس قدرتمند و تجربه صوتی فراگیر شناخته شده است.

قابلیت‌ها و اتصالات اسپیکر سونی بهتر است یا JBL؟

هر دو برند سونی و جی بی ال طیف گسترده‌ای از قابلیت‌ها و اتصالات را ارائه می‌کنند که بسته به مدل‌های مختلف آن‌ها متغیر هستند. برای یافتن پاسخ این سوال، بهتر است مدل مد نظر خود را مشخص کنید.

شارژدهی کدام برند بیشتر است؟ سونی یا JBL؟

به طور کلی، اسپیکرهای JBL عمر باتری بیشتری نسبت به اسپیکرهای سونی دارند.

قیمت اسپیکر JBL مناسب‌تر است یا Sony؟

اسپیکرهای Sony به طور کلی قیمت بالاتری نسبت به اسپیکرهای جی بی ال با قابلیت‌های مشابه دارند.

انتخاب بهتر و خرید ارزانتر


هایلو X1 Pro - پرفروش ترین هندزفری تا ۲ میلیون
موبایل شیائومی مدل Xiaomi Black Shark 5 pro
تفاوت هدست، هدفون و هندزفری

جدیدترین مقالات


نظرات کاربران


امتیاز و نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *